Dlaczego warto debatować: jak wykorzystać umiejętności i doświadczenia z debat sportowych w aplikacji na najlepsze światowe uniwersytety?
Debaty sportowe (ang. competitive debating) polegają na rywalizacji w zaprezentowaniu merytorycznych argumentów w narzuconym temacie, które są później oceniane przez panel wykwalifikowanych sędziów. Jest to aktywność wywodząca się z anglosaskiej kultury akademickiej, a w szczególności najstarszych klubów debat na świecie, czyli Oxford Union oraz Cambridge Union. Uczestnicy zawsze losują stronę, po której będą debatować (często ta z którą się nie zgadzają!) i po określonym czasie na przygotowanie (na uniwersytecie: 15 minut, w szkole średniej: 30 minut) muszą wygłaszać swoje mowy. Debatowany jest szereg różnych tematów – od polityki, ekonomii i spraw społecznych poprzez filozofię, zmiany klimatyczne i etykę w medycynie a kończąc na kwestiach dotyczących sztucznej inteligencji oraz nowych technologii.
Każdego roku coraz więcej osób aplikuje na Oxford, Cambridge, Harvard, MIT czy inne czołowe uniwersytety co powoduje, że proces aplikacyjny jest jeszcze trudniejszy, a wyróżnienie się na tle konkurencji to nie lada wyzwanie. Właśnie dlatego połączyliśmy siły z naszymi partnerami w Think and Speak Academy, którzy organizują dla podopiecznych Akademii Szkolnych Talentów krótką serię warsztatów poświęconych nauce debatowania. Wspólnie wierzymy, że droga na najlepsze uniwersytety wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale również zdolności wykorzystania ich w pisaniu personal statement czy na rozmowie kwalifikacyjnej, a w tym świetnie pomagają właśnie debaty!
Zachęcamy do przeczytania kilku porad od najlepszych polskich i zagranicznych debatantów, Mistrzów Europy i finalistów międzynarodowych turniejów, a jednocześnie studentów i pracowników naukowych najlepszych światowych uczelni.
Zarina Bell-Gam, studentka Oxford University i stażystka w Credit Suisse, brązowa medalistka Szkolnych Mistrzostw Świata Debat
“Rozpoczęcie debatowania było najlepszą decyzją jaką podjęłam w życiu. Szczerze, nie wierzę że udałoby mi się dostać na Ekonomię i Zarządzanie na Oxfordzie, gdyby nie przewaga, którą miałam na każdym etapie procesu rekrutacyjnego dzięki byciu debatantką. Nie chodziłam do prywatnej szkoły (a do słabej państwowej szkoły) i nie pochodzę z zamożnej rodziny, ale myślę że moje doświadczenie w debatowaniu zapewniło mi lepszą pozycję do uzyskania oferty na studia niż uprzywilejowanym rówieśnikom z najlepszych prywatnych szkół, którzy nie debatują. Najpierw, otrzymałam świetny wynik z testu wstępnego (TSA) i dostałam zaproszenie na interview, ponieważ, mimo że nie byłam naturalnie utalentowana w myśleniu przestrzennym, pytania dotyczące krytycznego myślenia wyglądały dokładnie tak samo jak wiele sytuacji w debatach. Przykładowo, musiałam ‘zidentyfikować założenie argumentu X” czy “które założenie, jeżeli prawdziwe, najbardziej osłabi argument X” dokładnie tak samo jak wtedy, kiedy trzeba się zastanawiać nad zbijaniem argumentacji w debatach. Co więcej, choć prawdą jest że rozmowy kwalifikacyjne na Oksfordzie bywają dziwne i nieprzewidywalne, ułożyłam wiele z odpowiedzi na pytania tutorów Ekonomii i Zarządzania używając punktów sporu (tak jak robi się to w mowach podsumowujących w debatach), co pozwoliło mi dostać się do “rdzenia” dyskusji znacznie szybciej niż innym kandydatom i wypowiedzieć się w bardziej precyzyjny i przemyślany sposób.”
Zarina zaczęła debatować w Y10 (14 lat) dzięki programie promocji debat “Debate Mate”, a później była kapitanką narodowej Reprezentacji Anglii na Szkolnych Mistrzostwach Świata Debat 2019, gdzie zajęła razem ze swoim zespołem trzecie miejsce na świecie.
Filip Tokarski, student Oxford University, absolwent Staszica w Warszawie, zwycięzca turnieju Prague Open i laureat wielu innych turniejów międzynarodowych
“Debatowanie sportowe (ang. competitive debating) sprowadza się do głębokiej analizy i oceniania skutków wydarzeń oraz polityk. To właśnie dlatego jest świetnym sposobem nauki formułowania argumentów opartych na ciągach przyczynowo-skutkowych. Dlaczego uniwersalny dochód podstawowy dobrze wpłynie na gospodarkę? Pozwoli niewykwalifikowanym pracownikom wziąć nieco czasu wolnego od pracy bez ryzykowania swoją sytuacją finansową. To z kolei oznacza, że będą mogli oni nabyć umiejętności potrzebne do zdobycia lepiej płatnej pracy. Z racji tego, że wiele osób skorzysta z takiej możliwości, uniwersalny dochód podstawowy przyczyni się do zwiększenia kwalifikacji siły roboczej.
Debatanci korzystają z możliwości zademonstrowania takich umiejętności w swoich personal statements – opisz problem z kierunku, który cię fascynuje i klarownie zaprezentuj wnioskowanie oparte na ciągach przyczynowo-skutkowych dla dwóch stron problemu. A później omów ich mocne i słabe strony. Rekruterzy uwielbiają widzieć takie krytyczne zaangażowanie i myślenie analityczne!
Brian Wong, absolwent Oxford University, doradca edukacyjny oraz stypendysta Rhodes, Sędzia Główny Uniwersyteckich Mistrzostw Europy Debat oraz trener narodowej Reprezentacji Chin, który poprowadził ja do zwycięstwa w Szkolnych Mistrzostwach Świata Debat
“Debatowanie pozwala na dokładne rozważanie punktów za i przeciw twierdzeniom, o których możesz myśleć tworząc swoją wypowiedź, ale również przygotowując się na kolejne pytania swoich rekruterów. Umiejętności, które nabywa się w debatach – takie jak ramowanie (ang. framing) czy ważenie argumentów pozwalają na podkreślenie zróżnicowania i wszechstronności możliwych argumentów, jednocześnie pokazując wyważoną i merytoryczną ocenę tego jak poszczególne argumenty odnoszą się do siebie.
Co więcej, debatowanie zwiększa pewność siebie i zdolność szybkiego reagowania przygotowując cię do rozważania pytań oraz problemów i rozkładania ich szybko na czynniki pierwsze. Najważniejsze – debatowanie zapewnia ci umiejętność syntezy informacji pochodzących z bardzo wielu różnych dziedzin, co jest nieocenioną zdolnością w odpowiadaniu na pytania, które wymagają zręczności i szerokiej wiedzy”
David Metz, student Leiden University, Uniwersytecki Mistrz Europy Debat
“Kiedy pisałem moją aplikację na studia, cały czas miałem problem ze zbyt dużą ilością tekstu – CV na ponad dwie strony, za długie eseje aplikacyjne itd. To moje doświadczenie z debat pomogło mi poradzić sobie z tym. Zmniejszając liczbę “pustych” słów i będąc nieustannie krytycznym wobec swojego doboru słownictwa, możesz przekazać wiele mówiąc niewiele. Klucz jest prosty: świadomie rozważaj każde zdanie. Nauczyłem się tego debatując jeszcze w szkole, gdzie kiedy stawałem na mównicy mówiłem niczym z automatu (a często nawet nie pamiętałem dokładnej treści moich mów na koniec!). Jeden z moich trenerów wyćwiczył mnie w przemyślanym doborze każdego słowa i kazał mi wielokrotnie poprawiać moje mowy tak długo jak każde zdanie nie będzie miało jakiegoś konkretnego celu. Nie było to przyjemne ani łatwe, ale okazało się być świetną inwestycja. Bycie bardziej precyzyjnym i zwięzłym to proces, który trwa całe życie, ale zaczyna się od zwrócenia na to uwagi.”
Kacper Frączek, student Oxford University i absolwent Kopernika w Warszawie, członek narodowej Reprezentacji Polski na Szkolnych Mistrzostwach Świata Debat
“Powodem, dla którego powinieneś użyć debat w swoim personal statement jest przede wszystkim to z jak wielu różnorodnych umiejętności możesz wybierać – logiczne myślenie, praca zespołowa czy retoryka – wszystko to jest widziane pozytywnie na wielu różnych kierunkach”.
Moja rada? Połącz swój akapit z jakimś realnym doświadczeniem, aby zwiększyć swoją wiarygodność i pokaż jakie nabyłeś umiejętności. Kiedy aplikowałam na Prawo, napisałem “uczestnicząc w szeregu turniejów debat – takich jak Szkolne Mistrzostwa Polski Debat – nauczyłem się konstruować logiczne argumenty, pozyskiwać niezbędną wiedzę i efektywnie używać retoryki i dzięki temu zająłem drugie miejsce na Mistrzostwach Polski”