Personal statement – świadome kształtowanie przyszłości
Jak skutecznie wspierać dziecko w przygotowaniu do aplikacji na najlepsze uczelnie świata?
Wspieranie swojego dziecka w aplikowaniu na prestiżowe studia zagraniczne nie jest łatwym zadaniem, bo ten świat wielkich możliwości otworzył się stosunkowo niedawno i pozostaje dla wielu z nas nieznany. Polska szkoła rzadko kiedy zapewnia odpowiednie wsparcie najbardziej ambitnym uczniom i uczennicom, a przecież Oxford, Cambridge Harvard, czy LSE rekrutują swoich przyszłych studentów całkowicie inaczej niż najlepsze polskie uczelnie. Jeden z najważniejszych elementów branych pod uwagę przy aplikacji na zagraniczne uczelnie to tzw. personal statement – często błędnie tłumaczony jako “list motywacyjny”.
Personal statement, czyli czy chciałbym uczyć Twoje dziecko?
Polskie szkoły wspierając swoich podopiecznych w drodze na Uniwersytet Warszawski czy Jagielloński przykładają największą uwagę do matur, olimpiad i ocen końcowych, bo na przeważającej większości kierunków tylko takie – liczbowe kryteria – mają znaczenie. Każdy uniwersytet wylicza przecież liczbę punktów danego kandydata bądź kandydatki, ustala próg punktowy i przyjmuje wszystkich “powyżej kreski”. Choć taki sposób aplikacji ma zapewnić anonimowość i równe szanse wszystkim kandydatom, oznacza to również że nauczyciele i nauczycielki nie zdają sobie sprawy jak wielkie znaczenie mogą mieć indywidualne cechy oraz nieszablonowe osiągnięcia ich podopiecznych, kiedy Ci mają większe ambicje i chcą wyjechać na zagraniczne studia. Tam wygląda to zupełnie inaczej. Decyzja o przyjęciu każdej aplikującej osoby podejmowana jest holistycznie – biorąc pod uwagę szereg czynników: różnego rodzaju oceny, ale również to czy kandydat/ka odnajdzie się na wybranym przez siebie kierunku. Za system rekrutacyjny w przeważającej części odpowiadają te same osoby, które prowadzą młodzieży zajęcia – to oznacza, że przy rozpatrywaniu aplikacji liczy się dla nich przede wszystkim to czy chcieliby współpracować z naszymi dziećmi.
Jak przekonać rekruterów do siebie?
Choć oceny powinny być wyznacznikiem tego jak dobrze nasze dzieci radzą sobie z przedmiotami najbardziej powiązanymi z ich wymarzonymi kierunkami, nie zawsze tak jest. Co więcej, niemal wszyscy aplikujący na najlepsze uczelnie otrzymują najwyższe stopnie, więc imponujący wynik 90% z rozszerzonej matematyki na maturze często nie jest tak imponujący jak może się wydawać. W takim kontekście, dużo łatwiej zrozumieć że umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia oraz prezentowania swojego głębokiego zainteresowania przedmiotem poprzez dzielenie się nieszablonowymi przemyśleniami jest wyjątkowo w cenie. Stosunkowo wielu uczniów i uczennic może pochwalić się, że zostało laureatami przedmiotowej olimpiady z WOS-u, a przygotowując się do niej miało szansę zapoznać się z klasycznym kanonem literatury nauk politycznych. Nie każdy jest już jednak w stanie w kilku zdaniach zwięźle opisać jak dzięki przeczytaniu pewnej pracy zrozumiał podobieństwa między dwoma pozornie różnymi konfliktami międzynarodowymi. To co przy aplikacji na prestiżowe studia będzie “robiło różnicę” to nie tylko liczba osiągnięć czy to jak wyglądają “na papierze”, ale to czy nasze dziecko przygotowująć się do tego czy innego konkursu naprawdę się czegoś nauczyło oraz jest w stanie o tym ciekawie i przekonująco opowiedzieć.
“Chwalenie się” osiągnięciami jest ważne, a jedną z ról które ma odgrywać personal statement jest też stworzenie przestrzeni, w której ktoś może zauważyć i ocenić ponadprogramowe sukcesy naszych pociech. Kluczowe jest jednak, żeby pamiętać że takim robiącym wrażenie sukcesem może być naprawdę wiele rzeczy. Dużo lepiej wypadnie osoba, która z pasją opowie dlaczego zrobienie własnego projektu społecznego nauczyło ją czegoś co będzie przydatne na studiach niż wymienianie dziesiątek konkursów i turniejów, które w oczach rekruterów pozostają nic nie mówiącymi liczbami i nazwami niewiele różniącymi się od ocen. Stworzenie prostej aplikacji mobilnej służącej do organizowania pomocy starszym ludziom w trakcie pandemii koronawirusa to przecież coś co może być lepszym argumentem za przyjęcia na studia informatyczne niż wysoki wynik w krajowej Olimpiadzie Informatycznej. Nawet zorganizowanie obozu sportowego dla rówieśników – przedsięwzięcia niepowiązanego bezpośrednio z najpopularniejszymi kierunkami studiów – można opisać jako coś wyjątkowo kształtującego charakter i fundamentalnie wpływającego na zdolność do samodzielnego patrzenia na świat. Dobre opisywanie swoich osiągnięć w sposób, który wyróżni nasze dziecko z tłumu aplikujących jest niełatwą sztuką (będziemy w tym Państwa dzieci wspierać!), ale będzie dużo prostsze w przypadku tych rzeczy, które same nasze pociechy widzą jako znaczące.
Co zrobić, żeby wesprzeć swoje dziecko?
Kiedy uczestniczki oraz uczestnicy Akademii Szkolnych Talentów zdecydują się na zagraniczne studia i będą pisali swoje personal statements, otrzymają wszelką pomoc merytoryczną jaką jesteśmy w stanie zapewnić korzystając z doświadczenia najlepszych mentorów znających proces aplikacyjny na wylot. Ten proces będzie jednak dużo łatwiejszy, jeżeli już teraz podopieczni AST będą na co dzień słyszeli liczne słowa wsparcia w rozwijaniu swoich pasji, które niekoniecznie muszą być powiązane ze szkolnymi sukcesami. Oceny mają znaczenie i są potrzebne w spełnieniu ich marzeń, ale nie wystarczą jeżeli nasi podopieczni będą czuli że powinni zapomnieć o rzeczach, które sprawiają im przyjemność i są dla nich ważne.