Nie samą szkołą żyje uczeń?

 

Aby rozwijać się nie tylko pod kątem ulubionych przedmiotów szkolnych i jednocześnie zwiększać swoje szanse na skuteczną aplikację na studia za granicą licealiści i licealistki często angażują się w inicjatywy pozaszkolne. Dzisiaj przedstawiamy Państwu kilka ciekawych możliwości, jakie stoją przed młodymi, ambitnymi uczniami.

 

Działać, żeby dać głos młodym – Fundacja Impuls

Fundacja Impuls działa, aby dokonać trwałej zmiany względem możliwości i wizerunku młodego pokolenia w Polsce. Jest prowadzona przez młode osoby (średnia wieku w organizacji to 19 lat) z różnymi historiami, i wspólnym celem, jaki jest przebicie szklanych sufitów i wzięcie odpowiedzialności za przyszłość młodych.

Impuls działa w trzech filarach. W Filarze Liderskim podejmuje działania, które wspierają sprawczość oraz kompetencje młodzieży – flagowym projektem fundacji jest szkoła liderska dla młodych osób – impuls.academy, która miała już swoje dwie edycje. W Filarze Medialnym fundacja tworzy impuls.press – opiniotwórczy portal dla młodych osób, który w pierwszym roku swojej działalności dotarł do 57 tysięcy odbiorców. Przez to fundacja sprawia, że działania oraz zdanie młodego pokolenia są widoczne. Impuls działa także w Filarze Projektowym, konsultując inicjatywy młodzieżowe oraz tworząc poradniki.

Aby dowiedzieć się więcej o działalności fundacji i możliwościach zaangażowania w jej pracę polecamy odwiedzić stronę internetową: www.fundacjaimpuls.pl

 

Zmieniać oblicze edukacji obywatelskiej – fundacja Akademia Wiedzy Obywatelskiej

Akademia Wiedzy Obywatelskiej to fundacja skupiona na nowoczesnej edukacji obywatelskiej. Pierwszym z projektów Akademii jest WOS Masterclass – seria materiałów edukacyjnych wideo i kart pracy do wykorzystania przez nauczycieli WOSu z udziałem przedstawicieli polskiej przestrzeni publicznej. Z materiałów korzysta ponad 600 nauczycielek i nauczycieli z całej Polski. Fundacja znana jest także z organizowanego przez siebie Bootcampu Obywatelskiego w czasie, którego 40 licealistek i licealistów z całej Polski spotyka się w Warszawie na 3 dni aby od praktyczek i praktyków polskiej przestrzeni publicznej uczyć się o odpowiedzialnych i skutecznych formach zaangażowania w sprawy publiczne.

Wydarzenia fundacji odwiedziły do tej pory osoby takie jak prezydent Aleksander Kwaśniewski, ambasador Mark Brzeziński, prof. Adam Bodnar, czy prof. Danuta Hubner. Partnerami fundacji są między innymi Akademia Leona Koźmińskiego, Kultura Liberalna, czy European Democracy Youth Network. Zespół fundacji tworzą w dużej mierze osoby w wieku licealnym, które realizując projekty uczą się umiejętności potrzebnych w przyszłej pracy.

Aby zapoznać się z działalnością Akademii i przeczytać o możliwych formach włączenia się w jej działalność zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej www.awo.org.pl

 

Nauczyć się budować startupy – Econverse

Econverse to pierwsza symulacja tworzenia biznesu dla młodych Polek i Polaków (między 16 a 20 rokiem życia). Poprzez rozwiązywanie problemów z mentorami ze świata biznesu, budowanie zespołów startupowych, a także intensywny networking, Econverse odpowiada na deficyt praktycznej edukacji biznesowej, budując fundamenty do zakładania startupów.

Flagowym wydarzeniem fundacji jest Econverse Cup, który podzielony jest na dwa etapy. Po pomyślnej kwalifikacji, uczestnicy próbują swoich sił w eliminacjach konkursu. Mogą do niego przystąpić w jednym z trzech miast: Poznaniu, Wrocławiu bądź Warszawie. Najlepsze drużyny z pierwszego etapu biorą udział w wielkim finale w Warszawie, gdzie po dwóch dniach zmagań, jedna drużyna staje się zwycięzcą Econverse Cup.

Econverse to świetna okazja do poznania wszystkich etapów rozwoju własnego przedsiębiorstwa: od analizy problemów rynkowych po detaliczne rozwijanie własnego produktu. Symulacja jest również bardzo dobrym sposobem na rozwój swoich umiejętności miękkich. Uczestnicy muszą wykazać się zdolnością komunikacji, koordynacji w zespole oraz prezentacji wyników swojej pracy.

Aby dowiedzieć się tego jak można wziąć udział w programach Econverse, zachęcamy do przeczytania szczegółów na stronie internetowej www.econverse.org

 

Debatować jak na obradach ONZ – konferencje MUN

Model United Nations (MUN) to symulacja obrad ONZ dla uczniów liceów. Polega na wcieleniu się przez młodych ludzi w rolę delegatów państw członkowskich ONZ i reprezentowania stanowiska przydzielonego kraju (np. stanowiska Polski podczas symulacji pracy Komisji Bezpieczeństwa ONZ).

Głównym celem symulacji ONZ jest umożliwienie młodzieży poznania złożoności stosunków międzynarodowych, które obejmują negocjacje między ludźmi o różnych poglądach, poszukiwanie konsensusu oraz determinację i cierpliwość w dochodzeniu do swych racji. Ponadto, konferencje MUN odbywają się w języku angielskim, co stanowi doskonałą formę ćwiczenia umiejętności językowych w praktyce.

W Polsce odbywa się wiele konferencji tego typu i są one najczęściej organizowane przez licea. Aby dowiedzieć się więcej o tym jak wygląda udział w MUN polecamy zapoznać się z informacjami na stronach warszawskiego MUN (www.wawmun.pl) oraz konferencji tego typu w Szczecinie (www.stetimun.lo2.szczecin.pl).

 

Wyjątkowe narzędzia do rozwoju

Każda z tych form działalności pozaszkolnej pozwoli uczniom i uczennicom liceów zdobyć umiejętności i wiedzę, które przydadzą się zarówno w określeniu swojej wymarzonej ścieżki kariery jak i w aplikacji na studia. Ponadto, obcowanie z innymi zaangażowanymi licealistami pomaga poszerzyć swoje horyzonty i poznać perspektywę osób o innych zainteresowaniach i pochodzących z różnych środowisk.  Mamy nadzieję, że te możliwości okażą się być ciekawymi formami dodatkowego zaangażowania dla Państwa dzieci.